Interpersonellt ledarskap och retorik
Retorikbyråns öppna utbildning i interpersonellt ledarskap och retorik ger dig konkreta verktyg och djupare förståelse för vad som verkligen händer i mötet mellan människor - särskilt i samtal som kräver mer av dig som ledare. Utbildningen bygger på Jannike Gruts upplevelsebaserade träningsformat Caseplay och Hans Bourghardts retoriska tillämpningar för att kunna utöva ett dynamiskt och förtroendeskapande ledarskap. I Caseplay arbetar deltagarna realistiska och känslomässigt trovärdiga samtalssituationer med skådespelare som motpart i träningen.
Träningen grundar sig på över tjugo års erfarenhet av ledarskapsutbildning och bemötandeträning med psykologisk bas i det interpersonella samspelet, kunskap om social neurovetenskap - en del av kunskapen om kroppsspråk, samt retorik. Det är en metod där teori och praktik möts och där deltagarna får direkt återkoppling på sitt sätt att kommunicera/agera/reagera.
Du får löpande feedback på dina träningar utifrån relevanta case, som kan handla om allt från lönesamtal, tillrättavisande samtal eller att sätta gränser. Vi jobbar med medarbetarsamtal men också med utmanande kund- eller brukarsamtal.
Utifrån en djupgående research på valda samtals- och konfliktsituationer samt på olika typer av personligheter och reaktioner för valda situationer, gestaltar skådespelaren trovärdigt din motpart i det verklighetsnära scenariot.
Den här utbildningen ökar din förståelse för vilka beståndsdelar interpersonell kommunikation består av, hur samspelet fungerar och hur du kan skapa förtroende i din roll som ledare. Du lär dig mer om hur du kan argumentera övertygande och engagerande samtidigt som du utövar empatiskt bemötande. Du får också verktyg för hur du kan föra en dialog för att skapa trygghet och hur du kan undvika missförstånd och konflikter.
Efter genomförd utbildning erbjuds kostnadsfri digital uppföljning på cirka 30 minuter, med möjlighet att ställa frågor och till fördjupad reflektion.
Det är några av de mervärden som Retorikbyråns utbildning i ledarskap ger dig.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som är ledare, chef eller har stor kontaktyta till brukare, kunder, klienter, medarbetare i en alltmer komplex värld och yrkesvardag, där förtroende, tydlighet och empatiskt bemötande blir avgörande.
Antal deltagare: 8-12 per grupp för maximal träningseffekt
Heldagsutbildning: (9:00 – 16:30 )
Pris per deltagare: 7 800 kr exklusive moms.
I priset ingår för- och eftermiddagsfika, lunch, scenariobaserad träning, reflektions- och övningsunderlag, dokumentation och uppföljningsmöte.
Stockholm: Torsdag 2 oktober, 2025
Göteborg: Torsdag 6 november, 2025
Malmö: Onsdag 3 december, 2025
Några utbildningspunkter:
- Vad består interpersonell kommunikation av - hur kan vi använda vår medvetenhet om den till vår fördel?
- Hur bygger vi förtroende i vår kommunikation?
- Mikrosignaler i vårt kroppsspråk och tilltal, status och undertexter - vad är det?
- Hur kan vi argumentera effektivt och övertygande?
- Hur bemöter vi invändningar?
- Hur gör vi för att hantera härskartekniker och argumentationsknep och samtidigt upprätthålla förtroendet?
- Träning i svåra samtal med skådespelare
- Hur undviker vi missförstånd och konflikter?
- Från reaktiv till proaktiv kommunikation
- Verktyg för att lyssna in, spegla, sätta gränser och skapa kontakt
Vi genomför också utbildningen som uppdragsutbildning, utformad efter era behov och önskemål. Kontakta oss om du vill veta mer!


