Utveckla ditt ledarskap - retorik och empatiskt bemötande i caseträning
Retorikbyråns ledarskapskapsutbildning ger dig konkreta verktyg och djupare förståelse för vad som verkligen händer i mötet mellan människor - särskilt i samtal som kräver mer av dig som ledare i en komplex värld där förtroende, tydlighet och empatiskt bemötande blir avgörande. 

Utbildningen bygger på Jannike Gruts upplevelsebaserade Caseplay och Hans Bourghardts retoriska tillämpningar för att bäst utöva ett dynamiskt och förtroendeskapande ledarskap.

Caseplay  arbetar deltagarna i realistiska och känslomässigt trovärdiga samtalssituationer med skådespelare som motpart i träningen. Det är en bemötandeträning med psykologisk bas i det interpersonella samspelet, kunskap om social neurovetenskap - bland annat kroppsspråkets påverkan, samt retorik. Metoden möjliggör att deltagarna får en direkt-återkoppling på sitt sätt att kommunicera, agera och reagera. Allt i en trygg, men verklighetsnära miljö.

 

Innehåll:

  •  Case-träning: Medarbetarsamtal eller utmanande kund- och brukaresamtal, till exempel lönesamtal, tillrättavisande, gränssättning.
  • Kommunikationsverktyg: Förståelse för kroppsspråk, psykologiska reaktioner och interpersonell dynamik.
  • Retoriska tillämpningar: Lär dig argumentera tydligt och engagerande – utan att förlora empati.


Resultat:
Efter utbildningen har du bl.a. stärkt din förmåga att:

  • skapa trygghet och förtroende i möte med andra
  • med ny sociokulturell medvetenhet minska risken för missförstånd och konflikter
  • leda klargörande men autentiska samtal som bygger relation

 

Vi genomför alla våra ledarskapsutbildningar med två utbildningsledare: en ledarskapsexpert med mångårig erfarenhet av ledarskapsutveckling och en retoriker som  undervisat retorik i ledarskapsutbildningar under många år.

Efter genomförd utbildning erbjuds kostnadsfri digital uppföljning på cirka 30 minuter, med möjlighet att ställa frågor och till fördjupad reflektion.

Det är några av de mervärden som Retorikbyråns utbildning i ledarskap ger dig.


 
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som är ledare, chef eller har stor kontaktyta till brukare, kunder, klienter, medarbetare i en alltmer komplex värld och yrkesvardag, där förtroende, tydlighet och empatiskt bemötande blir avgörande.  

Antal deltagare: 8-12 per grupp för maximal träningseffekt

Heldagsutbildning: (9:00 – 16:30 )

Pris per deltagare: 7 800 kr exklusive moms.

I priset ingår för- och eftermiddagsfika, lunch, scenariobaserad träning, reflektions- och övningsunderlag, dokumentation och uppföljningsmöte.

 

Stockholm: Onsdag 1 oktober, 2025

Göteborg:   Torsdag 6 november, 2025

Malmö:         Onsdag 3 december, 2025

 

Några utbildningspunkter:

  • Vad består interpersonell kommunikation av - hur kan vi använda vår medvetenhet om den till vår fördel?
  • Hur bygger vi förtroende i vår kommunikation?
  • Mikrosignaler i vårt kroppsspråk och tilltal, status och undertexter - vad är det?
  • Hur kan vi argumentera effektivt och  övertygande?
  • Hur bemöter vi invändningar?
  • Hur gör vi för att hantera härskartekniker och argumentationsknep och samtidigt upprätthålla förtroendet?
  • Träning i svåra samtal med skådespelare
  • Hur undviker vi missförstånd och konflikter?
  • Från reaktiv till proaktiv kommunikation
  • Verktyg för att lyssna in, spegla, sätta gränser och skapa kontakt

 

Vi genomför också utbildningen som uppdragsutbildning, utformad efter era behov och önskemål. Kontakta oss om du vill veta mer!

 

 

Kontakta oss på 070 240 90 98 eller klicka på knappen för att skicka intresseanmälan Klicka här