Utveckla ditt ledarskap - retorik och empatiskt bemötande i caseträning
En utbildning för dig som är chef, teamledare eller medarbetare med stor kontaktyta mot brukare, kunder eller klienter
Retorikbyråns ledarskapskapsutbildning ger dig konkreta verktyg och djupare förståelse för vad som verkligen händer i mötet mellan människor, särskilt i samtal som kräver mer av dig som ledare.
Utbildningen bygger på Jannike Gruts upplevelsebaserade träningsformat Caseplay och Hans Bourghardts retoriska tillämpningar för att bäst utöva ett dynamiskt och förtroendeskapande ledarskap..
Det är en bemötandeträning med psykologisk bas i det interpersonella samspelet, kunskap om social neurovetenskap - bl.a. kroppsspråkets påverkan, samt retorik. Metoden möjliggör att deltagarna får en direkt-återkoppling på sitt sätt att kommunicera, agera och reagera. Allt i en trygg, men verklighetsnära miljö.
Innehåll:
- Case-träning: Medarbetarsamtal eller utmanande kund- och brukaresamtal, till exempel lönesamtal, tillrättavisande, gränssättning
- Kommunikationsverktyg: Förståelse för kroppsspråk, psykologiska reaktioner och interpersonell dynamik.
- Retoriska tillämpningar: Att bygga fötroende i kommunikation. Att argumentera tydligt och engagerande – utan att förlora empati.
Resultat:
- Efter utbildningen har du bl.a. stärkt din förmåga att:
- skapa trygghet och förtroende i möte med andra
- med ny sociokulturell medvetenhet minska risken för missförstånd och konflikter
- leda klargörande men autentiska samtal som bygger relation
Vi genomför alla våra ledarskapsutbildningar med två utbildningsledare: en ledarskapsexpert med mångårig erfarenhet av ledarskapsutveckling och en retoriker som undervisat retorik i ledarskapsutbildningar under många år.
Efter genomförd utbildning erbjuds kostnadsfri digital uppföljning på cirka 30 minuter, med möjlighet att ställa frågor och till fördjupad reflektion.
Det är några av de mervärden som Retorikbyråns utbildning i ledarskap ger dig.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som är ledare, chef eller har stor kontaktyta till brukare, kunder, klienter, medarbetare i en alltmer komplex värld och yrkesvardag, där förtroende, tydlighet och empatiskt bemötande blir avgörande.
Några utbildningspunkter:
- Vad består interpersonell kommunikation av - hur kan vi använda vår medvetenhet om den till vår fördel?
- Hur bygger vi förtroende i vår kommunikation?
- Hur kan vi argumentera effektivt och övertygande?
- Hur bemöter vi invändningar?
- Vad är empatiskt bemötande och empatiskt ledarskap?
- Mikrosignaler i vårt kroppsspråk och tilltal, vad är det och hur bemöter vi det?
- Träning med skådespelare i svåra situationer och samtal
- Hur undviker vi missförstånd och konflikter?
- Verktyg för att föra en dialog som skapar trygghet
- Verktyg för att lyssna in, spegla, sätta gränser och skapa kontakt
Vi genomför också utbildningen som öppen utbildning.


